RSS емисии



 
 Мобилна версия

ИНСТИТУЦИИ
oblast.pngcomunpaz.png
odmvr.pngobs2.png
tdnap.jpgrzipz.png
riosv.pngcpms.png
Това е архивен сайт на PA media.
Актуалният сайт е на адрес: pa-media.net
Доц.д-р Петър Змийчаров: Любимецът на орисниците

Ясен Гюзелев  Да се коментира творчеството на Ясен Гюзелев не просто не е лесно, ами си е направо трудна работа.
Дилетантът би казал:“Глупости! Та той е толкова талантлив!“
И тъкмо в това се крие един почти математически парадокс, за който знаем, че е изплетен от невидима с просто око логика. А простото око вижда някакъв „мезалианс“- неравен брак между епистемологията /познавателното/ и онтологията /същностното/. Но тъкмо изключително талантливите творци поемат смело риска и с лекота сватосват и кумуват на такива бракове. И стават кръстници на многобройната им челяд, която за удобство наричаме „творби“.


   Ясен  е кръстник на неизброимо количество такива деца. Пояснявам- именно кръстник , защото говорим за илюстрации. Техните бащи са Х.К. Андерсен, Якуб и Вилхем Грим, Карло Колоди, Чарлс Дикенс. Но като кръстник Ясен е техен духовен опекун и със своя дух /и дъх/ ги материализира, превръщайки с иконично упование думите в образи. Прави го по един неподражаем начин, изграждайки през годините личен разпознаваем стил, който не заимства от никого и не допуска към него да се присламчват епигони. Стил, еднакво отстранен от малко анахроничния реализъм на Марайя и от умилително бъбривия в детайлите „наивизъм“ на Роберто Иноченти.

 В същото време е респектиращ със собствената си академична безупречност и особено отношение към фрагмента, като промъква неочаквани детайли с анекдотична ирония. Прост пример е ковчегът на Пинокио, конструиран така, че е увенчан с прилежна пирамида, която да покрива хипертрофиралия от лъжи дървен нос. Или гравюрата по „Тайната вечеря“ на Да Винчи, забодена на стената в страноприемница „Червения рак“, където Лисицата и Котарака пропиляват жълтиците на Пинокио.

   Повод да пиша затова е ретроспективната изложба на Ясен Гюзелев, което ми напомня колко отдавна се познаваме и как от първоначалния ми възторг пред неговите рисунки , този възторг само расте.

   Талантливите хора растат. Те никога не остаряват. Талантът е отблясък от детството. В българската изобразителна култура за талантливите илюстратори може да се каже, че „името им е легион“.Така че ще се откажа да изброявам имена- списъкът би запълнил страницата до колон цифрата. Своеобразието на тази школа е в това, че през десетилетията тя не създаде „общ знаменател“, а насърчава индивидуалните логаритми. Но общо все пак има. Всички те са отрицатели на закона на Станислав Лем, който гласи:“Никой не чете, а ако чете- не разбира. Ако пък разбира, веднага го забравя“. Всички наши безспорни илюстратори бяха /и са/ безспорно литературни ерудити.
   Ясен Гюзелев е един от най-категоричните корективи на „Закона на Лем“. Похватите му са определено поетични- минимум средства, максимум изразителност. Ако предпочитате- изобразителност. Неподражаема рафаеловска пластичност с простите средства на молива, музикално чувство за композиция, перспектива, родеещи се с имагинерно- езотеричните пространства на Морис Ешер и като „щипка сол“ намигане с ирония.

   Така сякаш по дефиницията на Хегел красивото определя себе си като сетивно провиждане на идеята. Може да допълним, че всяка красота е истина и че истината винаги е конктетна. Ясен е роден и живее в света на красотата- духовна и физическа. От етимологическата красота на името му, до всичко на всички около него: бащата и майката, брат му, съпругата и дъщеря му- малката Алиса, която вече е голяма. Като прибавим към това една вродена скромност и пословична непретенциозност в циничния задух на нашето съвремие, портрета на Ясен Гюзелев просто изглежда нереален. Затова започнах с уговорката, че това не е лесна работа.

 petar_zmii4arov.jpg И макар, че моят професор ни внушаваше един основен закон на изкуствознанието-„Пази се от обобщението!“, пък и без това тук вече оборихме един закон, последните щрихи от моя портрет на Ясен ще бъдат своеобразно обобщение. В едно изречение- без съпоставяне с идеала, реалния свят няма никаква естетическа стойност.
Мисля, че когато се е раждал и трите орисници са произнесли това изречение в хор.

                                                                     доц.д-р Петър Змийчаров  






Тази страница е видяна: 666

 Публикувано от: pamedia на Tuesday 30 June 2015 - 13:57:23

За коментари, обсъждания, мнения, предложения отиди във Форум НОВИНИ и избери или създай тема

изпрати на приятел изглед за печат


Подобни новини :
Доц. д-р Петър Змийчаров: IN MEMORIAM
Георги К. Спасов
ПОЗНАВАХ ГИ: БЯХ СИГУРЕН, ЧЕ ЩЕ СЕ УДАВЯ - Петър ЗМИЙЧАРОВ
Непоказвани творби на починалия точно преди година Петър Змийчаров реди Галерията за изложба
Доц. П. Змийчаров: Петър Бажлеков не се страхува да преминава през всички галактики, презрял страха от черните дупки
Доц.Петър Змийчаров с юбилейна изложба в галерия "Доспевски"
"Есенна еклектика" на Петър Змийчаров в "Ровър"
БСП листата- без Петър Горчев и Иво Русев
Великденски концерт на СОУ „Д-р Петър Берон”
Два златни медала за Петър Петров
За патронния празник на СОУ „Д-р Петър Берон”



Този сайт използва e107, който се разпространява с условията, залегнали в GNU GPL Лиценза.
Политика за употреба на бисквитки (cookies)////Политика заповерителност
Време за изпълнение: 1.5912 сек., 1.5032 от тях за заявки.